Temadag om arbejdsmiljø for ledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter på de frie skoler.
Lærerjobbet er stærkt berigende og grundlæggende meningsfuldt, men det stiller også høje følelsesmæssige krav. Hverdagen er fuld af situationer, hvor man skal sætte sig ind i elevers og forældres adfærd og følelser og tilpasse sin egen adfærd og kommunikation herefter.
Lærerjobbets indbyggede mentale belastning stiller krav til skolens psykiske arbejdsmiljø. Derfor handler denne temadag om arbejdsmiljø om, hvordan I på jeres skole får et fælles blik og sprog for lærerjobbets uundgåelige mentale påvirkning.
Målet er, at vi får en skole, hvor lærerne har en nærværende og tillidsfuld kontakt til hinanden, til eleverne og til elevernes familier.
En skole hvor I trives og ikke bliver syge af at gå på arbejde.
Det handler om, at I finder balancen og ikke bliver hverken overinvolverede og mentalt udbrændte eller omsorgstrætte og underinvolverede.
På temadagen får I:
Underviser:
Underviseren på temadag kommer fra Institut for Belastningspsykologi, som udelukkede arbejder med fagpersoner med psykiske krævende jobs og deres ledere. Instituttet arbejder ud fra en grundforståelse om, at forebyggelse af mental slitage er en holdsport, som kræver, at alle i organisationen forstår deres rolle og ansvar. Og at løsningerne ligger i at skabe fælles sprog, fælles forståelse og fælles løsninger.