Hvordan tager vi bedst muligt imod nye lærere på skolen? Hvordan mindsker vi praksischokket? Hvordan fremmer vi den nye lærers faglige udvikling og læreridentitet?


På Frie Skolers Lærerforenings mentorkursus får du svarene.
Kurset er udviklet i samarbejde med VIA University College med to hovedformål:
 
Kurset bygger på den nyeste viden om mentorrollen, de nye lærere, kommunikationsteori og -færdigheder samt en undersøgende tilgang til rollen som mentor.
Du får redskaber til selv at gennemføre gode observationer og mentorsamtaler med nyuddannede lærere. Men du får også viden og værktøjer til at løfte skolens modtagelse af nye lærere generelt.
Som en del af kurset arbejder du med at udvikle en funktionsbeskrivelse for mentorer, som du kan bringe tilbage til skolen og udvikle videre på. 

 

Kursets opbygning

 
Kurset er tilrettelagt som en kombination af teori om mentoring af nyuddannede og øvelser med udgangspunkt i praksis. 
Kurset er bygget om som to internatkurser af hver to dage, hvor undervisningen i høj grad er bygget op om koblingen mellem teori, egne erfaringer og praksis.
Mellem de to mødegange får du en hjemmeopgave, hvor du praktiserer mentoring på egen skole. Du skal forvente, at hjemmeopgaven tager tre timer. 

 

Første mødegang 7.-8. oktober 2024

 

Hjemmeopgave mellem de to mødegange

 

Anden mødegang 18.-19. november 2024

 

Der tages forbehold for ændringer i programmet.

Om underviserne

Undervisningen varetages af undervisere fra VIA University College.

Kurset ledes af Elisabeth Halse, lektor ved læreruddannelsen i Aarhus. Elisabeth underviser i pædagogik og didaktik og er tilknyttet forskningsprogrammet vejledning og mentorskab.

Mulighed for støtte

Det er muligt at søge støtte fra Den Statslige Kompetencefond. Du kan søge støtte til kursusgebyr og kørsel, men skolen skal medfinansiere med f.eks. dækning af arbejdstid. Vær opmærksom på hvornår fonden er åben for ansøgninger og søg i god tid. Sådan søger du støtte


Betingelser